راهنمای خرید تجهیزات پزشکی, وبلاگ

اندازه گیری قند خون در منزل

اندازه گیری میزان قند قطره خون انگشت توسط دستگاه

اندازه گیری قند خون در منزل : اندازه گیری قند خون به شما این اطمینان را خواهد داد که وضعیت دیابت شما تحت کنترل است. همچنین با بررسی مداوم قند خون می توانید از کارکرد درست رژیم غذایی خود، داروهایی که مصرف میکنید و تمرینات ورزشی که انجام می دهید، آگاه شوید. وضعیت مناسب قند خون میتواند ریسک بروز مشکلات بعدی را کاهش داده و حتی از آنها جلوگیری کند با ما همراه باشید در کالا مس بلاگ

قند خون چطور اندازه گیری می‌شود؟

بررسی مداوم قندخون برای حفظ سلامت دیابت بسیار مهم است. اکثر دستگاه های خانگی تست قند خون نیاز به نمونه ای از خون شما دارند. معمولا لازم است که با ابزاری سوراخی کوچک روی پوست خود ایجاد کنید تا دستگاه اندازه گیری قند خون (گلوکزمتر) میزان قند موجود در خون شما را اندازه گیری کند.

قطره کوچک خونی که از سوراخ کردن نوک انگشت شما به دست می آید، معمولا  برای  یک نوار تست قند خون کافی است. سوراخ روی انگشت میتواند توسط یک سوزن مخصوص یا دستگاهی که با کمک فنر، سوزنی را با سرعت به انگشت شما میزند، ایجاد شود. سپس شما باید قطره خون را روی نوار تست بیاندازید. بر اساس نوع دستگاهی که برای اندازه گیری قند خون استفاده می کنید، ممکن است لازم باشد نوار تست قند خون را قبل یا بعد از جذب خون توسط نوار، در دستگاه قرار دهید. حالا دستگاه میزان قند خون را محاسبه و نمایش می دهد. بیشتر دستگاه های اندازه گیری قند خون طوری طراحی شده اند که با خون نوک انگشت کار کنند، اما در برخی مدل های دیگر امکان استفاده از خون بازوی دست یا قسمتهای دیگر بدن نیز ممکن است.

شما می توانید برای اندازه گیری قند خون از دستگاه های متنوعی که در بازار موجود است استفاده کنید، این دستگاه ها در رنج های مختلف قیمتی و با درجات مختلف از لحاظ سهولت در استفاده، قابل حمل بودن و زمان لازم برای بررسی نمونه خون وجود دارند، اما این نکته را فراموش نکنید که این دستگاه ها برای کار، به نوار تست قند خون مخصوص به خود نیاز دارند و در صورتیکه از آنها درست استفاده کنید، معمولا نتایج قابل قبولی را نمایش خواهند داد. برای خرید دستگاه قند خون و نوارهای تست آن میتوانید با کارشناسان ما در کالامس مشورت کنید تا مناسب ترین دستگاه با توجه به شرایط و بودجه موردنظرتان را به شما پیشنهاد کنیم.

خرید لوازم مربوط به دیابت و تست قند خون در فروشگاه کالامس 

دستگاه تست قند خون Lifen

70,000 تومان

سرسوزن تست قنددوپر(لنست)

30,000 تومان
سفارش داده شده:0
آیتم های موجود:5

نوار تست قند 50عددکرسنس

80,000 تومان

نوار تست قند 50عددیaccuchekactive

110,000 تومان

نوار تست قند accuchek

110,000 تومان

نوار تست قند codefree

70,000 تومان

نوار تست قند emperor

85,000 تومان

نوار تست قند galaعددی50

80,000 تومان

 

نمایش نتایج معمولا بیشتر از چند ثانیه طول نمیکشد و میزان قند خون شما روی مونیتور دستگاه به نمایش در خواهد آمد. برخی از دستگاه های اندازه گیری قند خون سخنگو هستند و می توانند شیوه عملکرد کاربر و همچنین نتایج بررسی را به صورت صوتی و به زبانهای مختلف اعلام کنند که برای کسانیکه دچار ناتوانی در مشاهده نتایج هستند، مفید خواهد بود. برخی از دستگاه های اندازه گیری قند خون، می توانند قند خون را به طور پیوسته  در طول چند روز اندازه گیری کنند و شما این امکان را دارید که با تنظیم هشدار، در صورتیکه قند خون تان بیش از حد بالا یا پایین رفت، از این موضوع مطلع شوید.

عوامل زیادی در تغییر قند خون موثر هستند که رژیم غذایی، مصرف داروهای دیابت، تمرینات ورزشی، استرس و بیماری ها جزو مهمترین آنها هستند. برخی از دستگاه های  اندازه گیری قند خون می توانند رکوردی از نتایج اندازه گیری قند خون شما را ذخیره کنند و برخی از این دستگاه ها حتی می توانند این نتایج را به مراکز بهداشتی و پزشک تان ارسال کنند. امکان ارسال این اطلاعات به کامپیوتر و موبایل نیز در برخی دستگاه های اندازه گیری قند خون وجود دارد. مزیت این دستگاه ها این است که آمار دقیقی از وضعیت قند خون شما برای بررسی پزشک در دسترس است.

دستگاه اندازه گیری قند خون بدون سوزن

سوراخ کردن انگشت در صورتیکه لازم باشد بصورت چندبار در روز انجام گیرد، می تواند مشکل و دردناک باشد. چندین دستگاه اندازه گیری قند خون بدون نیاز به خونگیری تولید شده اند، ولی متاسفانه تا این لحظه موفق به دریافت تاییده های رسمی نشده اند. برخی از این دستگاه ها از  امواج مادون قرمز، جریان های ضعیف الکتریکی یا بررسی بزاق و اشک چشم برای اندازه گیری میزان قند خون استفاده می کنند.

اندازه گیری قند خون پیوسته

اندازه گیری پیوسته قند خون که میزان قند خون شما را در طول شبانه روز اندازه گیری می کند، می تواند به شما در انتخاب مواد غذایی، حرکات فیزیکی و داروهای لازم یاری کند. این روش همچنین میتواند با مشخص کردن الگوهای رفتاری درست/غلط در زندگی شما، کنترل دیابت را ساده تر کند. بررسی پیوسته قند خون امکان هشدار دادن به شما در مواقعی که قند خون شما از حد نرمال خارج شده را دارد. حد نرمال قند خون بر اساس سن و شرایط فیزیکی شما توسط پزشک معالج تان تعیین خواهد شد.

چندین دستگاه برای تست پیوسته میزان قند خون وجود دارند که تاییدیه های لازم را نیز دریافت کرده اند. این دستگاه ها معمولا شامل یک سنسور، یک فرستنده و یک گیرنده یا مانیتور هستند. سنسور دستگاه کوچکی است که زیر پوست شما قرار میگیرد و میزان قند خون را چندبار در دقیقه، اندازه گیری میکند و فرستنده، اطلاعات جمع آوری شده را به گیرنده ارسال میکند. گیرنده میتواند بخشی از یک پمپ انسولین یا دستگاه جداگانه ای برای نمایش و ذخیره نتایج باشد. فراموش نکنید که حتی با وجود این دستگاه همچنان لازم است که قندخون شما با روشهای عادی هم اندازه گیری شود تا بتوان از نتایج ارسالی توسط سنسور زیرپوستی مطمئن بود.

قند خون بالا

اندازه گیری قند خون در منزل

علایم قند بالا و پایین

بالا بودن قند خون معمولا با  علایمی مثل : کاهش ناگهانی وزن، احساس بی حالی، تشنگی شدید، افزایش میزان ادرار، استفراغ، تاری دید و گاهی غش کردن همراه است. البته بالا بودن قند علایمی دیگری نیز دارد که در افراد مختلف به حالتهای گوناگونی بروز میکند. پایین بودن قند خون نیز معمولا علایمی مانند: گرسنگی، کوفتگی، لرزش، سردرد، گیجی،عرق کردن، ضربان تند قلب و رنگ پریدگی  دارد، هرچند که مانند علایم قند بالا، ممکن است علایم دیگری نیز در افراد مختلف مشاهده شود.

میزان نرمال قند خون

قند خون بصورت میلی گرم قند بر دسی لیتر خون محاسبه میشود. یعنی  عدد 80 که در دستگاه اندازه گیری قند خون نمایش داده میشود به معنی وجود 80 هزارم گرم قند در یک دهم لیتر خون است.  اعداد 180 و 70 به ترتیب نشان دهنده ی قند خون بیش از حد مجاز و کمتر از حد مجاز هستند. بالا بودن میزان قندخون (بالاتر از 180) نشانه ی کمبود انسولین است که میتواند به دلیل پرخوری، کمبود فعالیت فیزیکی یا دلایل دیگر باشد. پایین بودن قند خون (کمتر از 70) نیز میتواند به دلیل دریافت بیش از حد انسولین یا داروهای دیابت ، حذف وعده های غذایی، فعالیت بیش از حد، یا مصرف زیاد الکل باشد. به طور معمول میزان قند ناشتا مابین 80 تا 130 و قندی کمتر از 180 بعد از صرف غذا ، عددی نرمال برای اکثر افراد محسوب میشود.

جدول قند خون نرمال

اندازه گیری قند خون در منزل

 

1 نظر در “اندازه گیری قند خون در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code