آموزش

آموزش پانسمان زخم

آموزش پانسمان زخم

آموزش پانسمان زخم : برای آشنایی با مراحل پانسمان در ادامه این نوشته با ما همراه باشید در سایت خرید تجهیزات پزشکی کالامس

خرید اینترنتی وسایل پانسمان

انواع پانسمان و تعریف آن

پانسمان به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم می شود. پانسمان زخم مدرن شامل آلژینات، فوم، هیدروکلوئید و هیدروژل است. در پانسمان سنتی از انواع بانداژ، گاز، پرز و گچ استفاده می شود. هر نوع پانسمان برای نوع خاصی از زخم است و برای درمان همان نوع آسیب موثر است. پانسمان مناسب زخم یکی از اساسی ترین تکنیک های کمک های اولیه است. این فرآیند بدون توجه به اندازه یا شدت آسیب هیچ تفاوتی ندارد. خواه این زخم یک زخم سطحی روی زانوی کودکان باشد خواه یک سوختگی سطح بالای دست یا پا باشد.

بریدگی ها و خراش های جزئی را می توان در خانه درمان کرد. زخمهای بزرگتر نیز ممکن است نیاز به پانسمان داشته باشند تا زمانی که بتوان کمک پزشکی دریافت کرد باید فرآیند تمیز کردن آن به درستی انجام گیرد. قبل از عمل پانسمان سطح جراحت را ارزیابی کنید. و از تماس با خون شخص مصدوم جلوگیری کنید. در صورتی که جراحت و زخم عمیق باشد سریعا باید به مراکز درمانی انتقال داده شود. در صورتی که زخم روی سر، صورت، گردن، قفسه سینه، لگن یا شکم بیش از یک اینچ عمق داشته باشد باید با فوریت های پزشکی تماس گرفت. شما تا رسیدن فوریت های پزشکی یا رساندن مجروح به درمانگاه سعی کنید از خونریزی جلوگیری کنید.

آموزش پانسمان زخم

آموزش پانسمان زخم

 

بهترین فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی

وب سایت فروشگاهی لوازم پزشکی کالامس با بیش از 7 سال سابقه فعالیت در زمینه محصولات پزشکی و بیمارستانی و خانگی افتخار دارد تا به هموطنان عزیز خدمات ارائه کند. تمام سعی ما بر این است تا امکان خرید آنلاین کالاهای پزشکی با کیفیت را در فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی کالامس به شما کاربران گرامی عرضه کنیم.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی کالامس

زخم را پاک کنید

در صورتی که جراحت سطحی بود و نیازی به مراجعه به درمانگاه نداشت ابتدا سعی کنید اطراف سطح آسیب دیده را با آب روان بشویید. حتی می توان پوست اطراف ان را با صابون شستشو داد. هرچند این عمل برای فرد مصدوم اندکی دردناک است اما به ضدعفونی شدن زخم کمک می کند. می توان از محلول بتادین برای ضدعفونی کردن زخم استفاده کرد. این محلول علاوه بر آن که باعث تسکین درد می شود باعث می شود محل آسیب عاری از هر گونه باکتری و عفونت شود. دلیل این شستشو حذف هر گونه آلودگی از روی زخم است. اگر در زخم ذراتی را مشاهده کردید می توانید با یک موچین یا پنس تمیز ذرات را جدا کنید.

آموزش پانسمان زخم

خرید اینترنتی وسایل پانسمان

پوشاندن و بانداژ کردن زخم

در صورتی که سطح زخم با آلودگی محیطی و یا لباس در تماس باشد نیاز است آن را با باند ببندید. در صورتیکه زخم در حدی عمیق است که منجر به پارگی پوست شده و نمیتوان لبه های پوست را به هم نزدیک کرد، سطح آسیب دیده باید بخیه بخورد. زمانی که خطر تماس زخم با آلودگی وجود دارد زخم باید بسته شود. اگر فکر می کنید زخم در حال عفونت کردن است بهتر است دیگر بانداژ کردن یا بستن زخم را متوقف کنید. برخی از زخم ها و آسیب دیدگی ها نیاز به تعویض پانسمان روزانه دارند.

آموزش پانسمان زخم

آموزش پانسمان زخم

 

نکات مهم در هنگام پانسمان

پانسمان ایده آل باید زخم را مرطوب نگه دارد اما خیس نشود، رشد بیش از حد باکتری ها را محدود کند، بو را به حداقل برساند و پوشیدن آن راحت باشد. بازرسی مکرر زخم برای بهینه سازی انتخاب پانسمان زخم ضروری است. امروزه انواع پانسمان ها و حتی تکنیک های زیادی برای مدیریت زخم ها وجود دارد. در بیشتر موارد، اکثر زخم هایی که نیاز به پانسمان خاص دارند، زخم های مزمن یا زخم های جراحی هستند. هدف کلی پانسمان زخم شامل موارد زیر است:

• درد را کاهش دهید
• برای هموستاز فشرده سازی اعمال کنید
• از زخم در برابر محیط محافظت کنید
• زخم را از آلودگی با مایعات یا مواد زائد بدن محافظت کنید
• قسمت آسیب دیده بدن را بی حرکت کنید
• بهبود زخم را ترویج دهید

قبل از استفاده از هر نوع پانسمان زخم، بررسی موارد زیر ضروری است:

• مکانیسم آسیب
• خطر آلودگی
• آسیب به ساختارهای عمیق تر
• آسیب عصب یا بافت زیرین
• هرگونه نقص پرفیوژن
• حالت کزاز
• ناتوانی
• مقدار از دست دادن بافت

هنگامی که یک زخم التیام نیافته یا مزمن یا زخم ناشی از تروما وجود دارد، گرفتن عکس اشعه ایکس برای اطمینان از عدم وجود شکستگی یا جسم خارجی در بافت ها مهم است. اگر اشعه ایکس جسم خارجی را نشان ندهد، سونوگرافی یک روش مفید برای شناسایی اجسام خارجی رادیولوسنت مانند ترکش یا خار است.

آموزش پانسمان زخم

آموزش پانسمان زخم

 

سخن پایانی

در حال حاضر بیش از 3000 نوع پانسمان در بازار موجود است که باعث می شود پزشک به تمام جنبه های مراقبت از زخم بپردازد. اما هنوز هیچ محصول برتری وجود ندارد که زخم‌های مزمن مانند زخم‌های وریدی پا، زخم‌های دیابتی و زخم‌های فشاری را که اغلب به بهبودی کامل نمی‌رسند، التیام بخشد. از این رو، توسعه یک ماده پانسمان که به عوامل اصلی تداخل در روند بهبودی طبیعی می پردازد، تا حد زیادی به بیماران و پزشکان مراقبت از زخم کمک می کند.

آموزش پانسمان زخم

زخم به عنوان ناپیوستگی پوشش اپیتلیال پوست یا مخاط به دلیل آسیب فیزیکی یا حرارتی تعریف می شود و می تواند در قسمت های آناتومیکی مختلف بدن وجود داشته باشد .با این حال، اصول اولیه انتخاب پانسمان زخم ثابت باقی می ماند .زخم‌های مزمن بیش از شش میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، و این تعداد به دلیل جمعیت افراد مسن و دیابتی ما افزایش خواهد یافت. انتخاب پانسمان صحیح زمان بهبودی را کاهش می دهد، مراقبت مقرون به صرفه ای را ارائه می دهد و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد.

هدف این است که با استفاده از یک ماده پانسمان مناسب برای حفظ مقدار مناسب رطوبت، به بهبود زخم در اسرع وقت کمک کنیم. هنگامی که بستر زخم خشک است، از یک پانسمان برای افزایش رطوبت استفاده کنید و اگر خیلی مرطوب است و پوست اطراف آن خیس شده است، از موادی استفاده کنید که مایع اضافی را جذب کرده و از پوست سالم اطراف محافظت کند. معیارهای مهمی که باید قبل از انتخاب یک پانسمان مخصوص زخم در نظر گرفت، تمیز کردن، جذب، تنظیم و افزودن دارو است. انتخاب پانسمان با توجه به هزینه، سهولت استفاده و ترجیح پزشک بسیار مهم است.

بهترین سایت خرید تجهیزات پزشکی

وب سایت فروشگاهی لوازم پزشکی کالامس با بیش از 7 سال سابقه فعالیت در زمینه محصولات پزشکی و بیمارستانی و خانگی افتخار دارد تا به هموطنان عزیز خدمات ارائه کند. تمام سعی ما بر این است تا امکان خرید آنلاین کالاهای پزشکی با کیفیت را در فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی کالامس به شما کاربران گرامی عرضه کنیم.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی کالامس

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code